A hatásos prezentáció 10 titka
Hogyan nyűgözd le közönséged előadóként?

Azt szokták mondani, egy előadás akkor érinti meg igazán a résztvevőket, ha a hallgatóság legalább egy gondolatot magával visz, megjegyez a gondolatmenetből, melyet hazatérve még otthon is és később is fel tud idézni. Igaz ez a prezentációk esetében is, ugyanis kulcsfontosságú, hogy híd épüljön az előadó és a hallgatóság között. 10 tipp következik, melyek segítenek abban, hogyan nyűgözd le hallgatóságod. Figyelem, munkahelyi környezetben is fontos szabályok következnek!

dff6f487429f829ab32951f7724dd8c6.jpg

A Prezi 2014-es amerikai kutatásából kiderül, hogy a megkérdezettek 70%-a szerint a jó prezentációs készség elengedhetetlen a karrierépítésben és a sikeres munkahelyi működéshez. Azt gondolom, igaz ez a fennmaradó 30%-ra is, akik talán még nem realizálták az előadói készségek fontosságát és a meggyőzés erejét.  

Sokszor hangsúlyozom, megfelelő célkitűzéssel, rendszeres gyakorlással és felkészüléssel rengeteget fejleszthetünk készségeinken, így kitartással és tanulással a hatásos prezentáció tartásának fortélyai is elsajátíthatók. A gyakorlás azért is fontos, hogy beépüljön az élmény, így a sok ismétlés segíthet leküzdeni a nyilvános beszéd elleni szorongásunkat. Ám az egyik legegyszerűbb módja mindennek, ha egyenesen a legjobbaktól tanulunk, érdemes minél több TED előadást végignézni, elemezni.  
TED előadások, melyeket érdemes megnézni:
https://www.ted.com/playlists/77/11_must_see_ted_talks 

De nézzük, mégis mit tehetünk azért, hogy hatásos legyen a prezentációnk?

1. Tisztázd a célodat

Mielőtt bárminek nekiállsz, a legfontosabb, hogy gondold végig, milyen célja van előadásodnak, prezentációdnak. Meggyőzés, eladás, érvelés? Ennek megfelelően kell felépítened beszédedet.

2. Fogalmazd meg üzenetedet

Miután kijelölted a célt, fogalmazd meg magadban, mi az, amiről beszélni fogsz, milyen üzenetet szeretnél hallgatóságodnak átadni. Próbáljuk meg ezt a lehető legegyszerűbben, egy mondatban megfogalmazni. Ez lesz ugyanis az a központi mag, melyhez minden egyéb gondolat, sztori, történet csatlakozni fog és főbb üzenetünk megértését támogatja.

3. Ismerd meg közönségedet

Bár az előadó áll a reflektorfényben, sose felejtsük el, hogy a valódi főszereplő a közönség. Bármilyen nagy ötletekről, okos gondolatokról beszélhetünk, ha nem talál célba, nem szólítja meg közönségünket üzenetünk, elvesztünk. Amennyire csak tudunk, járjunk utána, végezzünk kutatást, profilozást (Linkedin) kik alkotják hallgatóságunk. Ugyanis nem mindegy, hogyan szólunk közönségünkhöz: hallgatóságunk helyzetébe képzelve magunkat, tudnunk kell, milyen igényeik, elvárásaik vannak, mi motiválja őket, és mennyire tájékozottak a témában.  

4. Letisztultság, képileg is

A kevesebb több! Sose írd tele szöveggel diáid, betűk helyett inkább a képek domináljanak. Nincs annál lelombozóbb, mikor egy előadó egy az egyben felolvassa a szöveget a kivetítőről. A két dolognak - amit hallunk és amit látunk - szinergiát kell alkotnia, kiegészítik egymást. Két három főbb hívószót írjunk ki, de a tartalmat, történetet mindig szóban mondjuk el. Érdemes az egy dia - egy gondolat elv mentén építkeznünk és igyekezzünk nagy, egész diás, hatásos képeket kivetíteni.

5. Legyen egy jó sztorid

Biztosan mindenkivel megtörtént már, hogy annyira magával ragadó volt egy könyvcselekmény, filmélmény, hogy képtelenség lett volna letenni a könyvet, félbeszakítani a filmnézést, vagy olyan élettörténetet, megtörtént eseményt hallott, mely kihatással volt saját saját életvezetésére is. A történetek nemcsak magán-, de szakmai életünkre is hatással vannak. A történetek reakciót váltanak ki a hallgatóságból és miközben hallgatják, maguk is átélik a sztorit, találgatnak, tudni akarják, hogy mi lesz a vége. És ami a legfontosabb, hogy emlékezni fognak rá.
story.jpg

6. A vizualitás ereje

Akármilyen kiválóra is sikerül előadásunk, ha a közönség a teremből kilépve később nem tudja felidézni az elhangzottak esszenciáját, kudarcot vallottunk. Így nem csak a mit, hanem a hogyan is nagy szerepet kap. Ha tartós hatást szeretnénk elérni, úgy kell átadni az üzenetet, hogy jól megjegyezhető legyen. Kutatások igazolják, hogy sokkal inkább megjegyzünk egy vizuális elemet, valamit, amit képként látunk, mintha szavak írnák le a jelenséget.

7. Az adatok szerepe

Előadásunkat hitelessé tudják tenni, gondolatainkat alá tudják támasztani az adatok. Nézzük meg, milyen releváns kutatások, statisztikák, elemzések készültek a témában, és bátran használjunk 1-2 odaillő, gondolatmenetünkkel összecsengő adatot. Egy-egy érdekesebb felmérési eredmény ismertetése jó felütés lehet prezentációnk elején, melyekre a későbbiek folyamán vissza is utalhatunk. Az adatok mindemellett szemléltetnek, remek, látványos infografika állítható belőlük össze, mely vizuálisan is hat a hallgatóságra.

8. Figyelj gesztusaidra, mozdulataidra

Nemcsak szavakkal, gesztusainkkal is kommunikálunk. Non-verbális megnyilatkozásaink éppúgy fontosak, hiszen ezek támasztják alá mondanivalónkat, ettől válunk hitelessé. Ide tartozik a testtartásunk, mozgásunk, gesztusaink, arckifejezésünk, és a szemkontaktus is. Sosem szabad magunkra erőltetni olyan testtartást, olyan mozdulatot, mely idegen tőlünk, viszont hiszek abban, hogy akkor, mikor kiállunk több tíz, akár száz ember elé, igenis vannak olyan gesztusok, mozdulatok, melyekre figyelnünk kell. Figyelnük kell például arra, hogy húzzuk ki magunkat és kézmozdulataink, lépéseink lassúak legyenek. Soha ne fordítsunk hátat hallgatóságunknak, azaz soha ne nézzünk hátra a mögöttünk lévő kivetítőre (hiszen ott van előttünk egy kontroll monitor/laptop/jegyzeteink), viszont próbáljuk minél szélesebb körben felvenni a szemkontaktust hallgatóságunkkal. Egy amerikai szociálpszichológus - Amy Cuddy szerint non-verbális jelzéseink nemcsak másokra, hanem saját érzéseinkre és testünkre is hatnak. A neves szociálpszichológus több évtizedes vizsgálatai alapján azt állítja, hogy vannak olyan testtartások, melyek önbizalmat adnak számunkra, dominánsabbnak érezzük magunkat. A magabiztos fellépés így tanulható, tippeket itt olvashattok: 
http://hvg.hu/businessmagazin/20160807_testbeszed_amy_cuddy_magabiztos_fellepes 
(illetve a fent linkelt TED előadások között ő is szerepel)

9. Tartsd be, oszd be az idődet

Mindig törekedj arra, hogy az adott időkeretbe beleférjen mondanivalód. Ha tudod, mennyi ideig beszélhetsz, ennek megfelelően tervezd meg, építsd fel prezentációd. A gyakorlás során látni fogod, mely elemek hangsúlyosak, mire mennyi időt szánhatsz, és ilyenkor még az is előfordulhat, hogy bizonyos részeket ki kell húznod, vagy rövidebbre kell venned az előadásodban. 

10. Légy önmagad!

A fentiekből is látszik, mi mindenre érdemes figyelni egy előadás megtartásánál, és magát az eseményt mennyi felkészülés, gyakorlás előzi meg. Azonban mindig tartsuk szem előtt, hogy akkor lesz igazán átütő a jelenlétünk, ha gondolataink, fellépésünk, beszédünk mind-mind összhangban állnak személyiségünkkel, értékeinkkel.

A hatásos beszéd a személyiség kifejező megnyilvánulása.
Dale Carnegie

272a542356860bc58b03b83e52b7ce8f.jpg  

Ha tetszett a cikk, csatlakozz a Lean in Girl Facebook közösséghez, ide kattintva.

A bejegyzés trackback címe:

https://leaningirl.blog.hu/api/trackback/id/tr5812788480

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Paracord 2017.09.18. 07:42:44

11. Legyen jól felépítve az egész, legyen "íve" az előadásodnak.
12. Tartsd a szemkontaktust a közönségeddel, közvetlen légkört teremtve.
13. Egy csipetnyi humort próbálj meg "belecsempészni" az egészbe bármilyen is a témád.

gigabursch 2017.09.19. 14:36:40

Legyél rövid, tömör.
HA nem ismeretterjesztő előadás, ahol el szabd veszni a részletekben és van idő az átkötésekre, úgy ez elengedhetetlen.
15 perc = 7 dia. Ami valójában csak öt, mert a címlap és a zárólap nem számít.