Vivian Maier képei a világ számára ismeretlenül, elfeledetten egy dobozba zárva maradtak volna mindörökre, ha 2007-ben egy amatőr történész egy chicagoi aukción nem vásárolta volna meg a világhínevet hozó, addig soha nem látott felvételekkel teli, porosodó ládát. A szenzációs felfedezés valósággal robbant a világsajtóban és a visszahúzódó, furcsa nevelőnő alakja az érdeklődés középpontjába került.
A hétvégén a Mai Manó házban a Titkos szenvedély: Vivian Maier fotói címmel nyílt kiállítást néztem meg. Nemcsak a képek, az elkapott utcai pillanatok leképezése ragadott magával, hanem a fényképezőgép mögött álló, titokzatos nő különleges története is.
Forrás: vivianmaier.com
Életmű filmtekercsbe rejtve
Minden bizonnyal a XX. századi fotográfiatörténet egyik legizgalmasabb alakja volt Vivian Maier, kinek alkotásairól, szenvedélyéről senki, még közvetlen környezete sem tudott és szakértők valószínűsítik, hogy soha senkinek sem mutatta meg képeit. Vivian Maier 1926-ban született New Yorkban. Gyermekkorát Franciaországban töltötte, majd visszatért szülőföldjére, Amerikába, ahol élete végéig háztartási alkalmazott, dadus volt. Mindeközben szabadideje minden percében szenvedélyének, a fényképezésnek élt. Az 1990-es évek végéig fotózott és több mint 150 000 negatívból álló életművet hagyott hátra. Az utca történéseit örökítette meg, képei végigdokumentálták a XX. század második felének Amerika street történeteit. A független gondolkodású és büszke fotós élete végére elszegényedett és végül három, korábban általa gondozott gyermek viselte gondját. Nem is tudtak arról, hogy Vivian egyik ládáját a kifizetetlen tartozása miatt elárverezték. Ezek a ládák rejtették a rengeteg negatívot, amelyeket Maier titokban egész életén át elrakott.
Vivian hatalmas életműve 2007-ben került napvilágra, amikor alkotásait Chicago északnyugati részén egy helyi aukciós házban felfedezték. Halálakor, 2009-ben csak felfedezője, John Maloof sejtette, hogy az általa talált fotográfiák nem egyszerű képek, hanem jelentős művészi alkotások. Az amatőr történész szenvedélyesen kezdte el kategorizálni a képeket, majd két év múlva egy válogatást adott ki belőlük. A világ kritikusai, fotográfusai, műgyűjtői, kiállítói pedig magasztalták az eddig ismeretlen művészt, aki ekkor már két éve nem élt. A Mai Manó Ház kiállítása így nem csak a XX. század második felének Amerikájára nyit ablakot, de ennek a világnak egy titokzatos és személyes történetébe is bepillantást enged.
A kiállítás megtekinthető 2018. január 7-ig, a Mai Manó házban.
A cikk írásához felhasznált forrás: www.maimano.hu
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal